EL PUNT AVUI: La maquinària pesant, a punt d’entrar a fer la Clínica Girona

Els operaris estan desplaçant unes línies elèctriques que donen servei a la ciutat. Un cop enllestit, la setmana que ve, es preveu que comencin les excavacions al solar. Una nova tanca protegirà el trànsit del carrer Barcelona.

Foto: Operaris de la constructora Germans Cruz, treballant ahir al solar on es farà l’edifici sanitari Ò. PINILLA.

ÒSCAR PINILLA  GIRONA.- Comença la segona fase de les obres per a la construcció de la nova Clínica Girona. Un cop la maquinària ha tirat a terra totes les naus antigues que hi havia, i després d’una aturada de les tasques per qüestions tècniques que ha durat setmanes, els operaris ja hi tornen a treballar. I ho faran sense parar. Ahir van començar a actuar sobre una línia elèctrica que passa pel mig del solar on es farà el nou equipament hospitalari. Es tracta d’unes línies subterrànies que passen per uns carrers entre les antigues naus del Garatge Andreu i Industrial Ginés. Ahir els operaris estaven marcant amb unes radials el tram per on passen aquestes línies. Posteriorment, al llarg de la setmana, amb una retroexcavadora es faran uns sots per enretirar les línies actuals i substituir-les per unes altres en un altre emplaçament. De fet, després de l’enderroc hi ha hagut aquest moment d’impasseperquè estaven pendents de l’elèctrica Endesa perquè fes l’estudi per determinar per on han de passar les noves línies. Un cop decidit i marcat, ja han pogut reprendre l’activitat.

A banda del canvi del cablejat elèctric, els operaris també estan instal·lant les tanques definitives que acompanyaran l’obra durant tot el temps que duri. Fins ara n’hi havia unes que s’aguantaven amb uns pesos, però fàcilment un cop de vent les podia tombar. Cal tenir en compte que s’està treballant al límit del carrer Barcelona, una de les artèries principals de la ciutat. És per això que els operaris estan muntant una tanca més resistent que va ancorada a terra a través d’uns forats. Un cop perimetrat totalment, desapareixerà la vorera que hi havia fins ara. Això afectarà una de les parades de bus de la línia 2, que cobreix des de l’hospital Josep Trueta fins a l’estació de tren i l’Avellaneda, i que està just davant del carrer Riu Cardener. Es preveu que aquesta parada es desplaci uns metres respecte al lloc on estava situada fins ara.

Tres plantes sota terra

Un cop enllestida aquesta feina, es preveu que la setmana que ve comenci el gros de l’obra. Segons el calendari establert, ja hauria d’entrar la maquinària pesant que ha de fer els moviments de terra i el forat. Han de gratar fins a tres plantes subterrànies i fer-hi els fonaments que sostindran el nou i modern edifici.

La nova Clínica Girona serà un gran edifici de 36.000 metres quadrats, amb tres plantes subterrànies i set per sobre del nivell del sòl a la banda que dona al carrer Barcelona, i cinc plantes pel costat de la via del tren. Per al centre sanitari suposarà triplicar l’espai, ja que l’edifici actual, al carrer Joan Maragall, té 12.000 metres quadrats. El cost total de les obres i els nous equipaments es preveu que serà de 52 milions d’euros. Es calcula que les obres podrien durar 26 mesos, de manera que, si no hi ha imprevistos, a finals del 2020 es podria fer el trasllat de la Clínica Girona.

 

En espera d’Adif per acabar de fer l’enderroc

 

També s’està en espera de l’enderroc d’una part d’una de les naus que continua pendent. Es tracta d’una edificació que no s’inclou dins dels terrenys on s’aixecarà la clínica, però sí dins del projecte d’urbanització de la zona. Aquesta nau és molt a prop de les vies del tren, i l’empresa encarregada de l’enderroc està esperant Adif. L’administrador ferroviari ha de donar un permís per tirar tot allò a terra. Una petició que es va fer al febrer, però sobre la qual Adif encara no s’ha pronunciat. L’obra s’ha de fer en coordinació amb l’administrador perquè està molt a tocar de les vies. És possible que els treballs no es puguin fer amb maquinària pesant, sinó més manualment, i potser de nit, per evitar qualsevol incidència en la circulació dels trens.

El 15 de febrer les màquines van tirar a terra l’edifici de la Comiro i van donar així el tret de sortida a l’enderroc de les tres naus que hi havia a la part sud del carrer de Barcelona i on es preveu que hi vagi la Clínica Girona. Les obres d’enderroc de les naus van durar aproximadament dos mesos. Va ser un procés lent perquè part de les naus tenen al sostre fibrociment, que es va haver de retirar amb mesures especials, motiu pel qual el procés es va alentir. Passat aquest temps, acabat l’enderroc i la retirada de la runa, Adif encara no ha respost a les peticions de Clínica Girona per acabar d’enderrocar la part de la nau que falta. Malgrat tot, això no frenarà que l’obra segueixi el seu tempo per la banda sud tal com estava previst.

LES XIFRES

3 plantes sota terra excavaran en les pròximes setmanes al solar que hi ha a la carretera Barcelona.
2 anys duraran les obres. Es preveu que a finals del 2020 es pugui fer el trasllat de la Clínica Girona.
52 milions d’euros costen en total les obres i els nous equipaments, que tindran 36.000 metres quadrats.

La notícia en pdf